جنایت زشت دولت دانمارک علیه زنان گرینلند، محاکمه می‌شود

جنایت زشت دولت دانمارک علیه زنان گرینلند، محاکمه می‌شود
گروهی متشکل از ۱۴۳ نفر ادعا می‌کنند که بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰، زمانی که برخی از آن‌ها کودک بودند، بدون رضایت یا آگاهی‌شان دستگاه ضدبارداری در بدنشان نصب شده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۸
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰

گروهی متشکل از ۱۴۳ زن اهل گرینلند روز دوشنبه شکایتی علیه دولت دانمارک تنظیم کرده چرا که چندین دهه پیش بدون رضایت آنها دستگاه‌های ضد بارداری داخل رحمی (IUD) در رحم آنها قرار داده شده است.

به گزارش زی‌سان، به نقل از گاردین، دانمارک در قالب برنامه مخفی خود برای کاهش نرخ تولد در منطقه قطب شمال، در دوران نوجوانی این زنان در رحم آنها دستگاه‌های جلوگیری از بارداری داخل رحمی (IUD) قرار داده است.

زنان بومی گرینلند به دلیل جلوگیری اجباری دانمارک از بارداری آنها، شکایت تنظیم کرده و خواستار دریافت غرامت شده‌اند.

این اقدام از سوی دانمارک با هدف محدود کردن نرخ زاد و‎ ولد در قلمرو قطب شمال تنظیم شده بود. در شکایت اخیر هر یک از شاکیان درخواست ۳۰۰ هزار کرون (۴۴ هزار دلار) غرامت کرده‌اند.

این رسوایی زمانی آشکار شد که شبکه تلویزیونی دانمارکی DR سال گذشته گزارش داد که سوابق نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰، ۴۵۰۰ دستگاه داخل رحمی بدون اطلاع یا رضایت در رحم زنان و دختران ۱۳ ساله نصب شده است.

«ناجا لیبرت»، روانشناسی که شکایت درخواست غرامت را آغاز کرده، می‌گوید: ما در حال پیر شدن هستیم، مسن‌ترین ما که در دهه ۱۹۶۰ هدف این قانون دانمارک قرار گرفته، در دهه ۱۹۴۰ به دنیا آمده و به ۸۰ سالگی نزدیک می‌شود. ما می‌خواهیم اکنون اقدام کنیم.

دولت‌های دانمارک و گرینلند تیمی از محققان را مأمور کردند تا گستره پرونده‌ها و فرآیند تصمیم‌گیری را که منجر به این طرح بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱ شده را کشف کنند. در همین راستا سال گذشته، دانمارک علناً از قربانیان آزمایشی در دهه ۱۹۵۰ که در آن کودکانی از گرینلند به دانمارک برده شدند، عذرخواهی کرد.

گرینلند در حالی که در سال ۱۹۵۳ از استعمار دانمارک خارج شد، اما تحت کنترل کپنهاگ باقی ماند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون