فوق العاده خاص کادر درمان بعد از فراز و فرودهایی بالاخره در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه هزاروچهارصدوسه تصویب شد. بر این اساس، وزارت بهداشت مکلف به برقراری فوقالعاده خاص کارکنان وزارت بهداشت میشود. البته این مصوبه برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مصوب و به تأیید شورای نگهبان برسد.
به گزارش مهر، علی اصغر باقرزاده، با اشاره به مصوبه روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حوزه سلامت، گفت: «بر اساس این مصوبه به منظور ارایه خدمات بهینه بهداشتی و درمانی و افزایش کیفیت خدمات سلامت، وزارت بهداشت مکلف شد نسبت به برقراری فوق العاده خاص برای تمامی کارکنان وزارتخانه، دانشگاههای علوم پزشکی، سازمانها و مؤسسات تابعه و وابسته از محل درآمدهای اختصاصی و سایر منابع عمومی کشور با هماهنگی سازمان برنامه بودجه اقدام کند.»
وی افزود: البته این مورد مصوبه کمیسیون تلفیق بوده و برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مصوب و به تأیید شورای نگهبان برسد.
مبلغ فوق العاده خاص کادر درمان هنوز نهایی نشده است.
فوق العاده خاص یک نوع پرداختی ویژه برای بعضی مشاغل محسوب میشود که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری باید برای کارکنان برخی بخشهای دولتی یا عمومی به دلیل دشواریهای شغلی نظیر کارکردن در محیطهای غیرمتعارف از جمله کار با اشعه، مواد شیمیایی، مواد سمی، مواد آتش زا و منفجره، کار با بیماران روانی یا عفونی و کار در اورژانس، بخشهای سوختگی و بخشهای مراقبت ویژه و موارد مشابه در نظر گرفته شود.
مسعود فاطمی فعال صنفی و حرفهای نظام سلامت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا در مورد پرداخت فوق العاده خاص گفت: حدود سه سال از گفتمان و خواست عمومی کارکنان نظام سلامت پیرامون اجرای فوق العاده خاص برای این قشر مهم و زحمتکش میگذرد. درخواستی که در ابتدا از دل همکاران آسیب دیده زمان شیوع کرونا شروع و کم کم تبدیل به یک دغدغه عمومی بین اقشار مختلف نظام سلامت شد.
وی افزود: آنچه اهمیت این قانون را دو چندان میکند، تأثیر اجرای آن بر افزایش انگیزه و سطح رفاه و معیشت همکاران و بالطبع ارتقای کیفیت سلامت مردم خواهد بود. کیفیتی که هم اکنون با مهاجرت، ترک شغل، بیانگیزگی و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر قرار گرفته و لازم است در اسرع وقت چاره اندیشی صحیح پیرامون آن انجام داد.
فعال صنفی و حرفهای نظام سلامت ادامه داد: عدم اجرای این قانون در سه سال گذشته، عمدتاً به مخالفت سازمان برنامه و بودجه با اجرای آن برمیگردد؛ اما لازم است در این خصوص به نکاتی اشاره داشته باشیم. اولا مبلغ اجرای فوق العاده خاص با ضریب ۳، قطعا مبلغ هنگفتی خواهد بود و عمده فعالین صنفی حرفهای نظام سلامت تاکید چندانی بر اجرای این قانون با چنین ضریبی ندارند، لکن از طرفی هم ضرایب ناچیز و زیر یک و نیم، چندان مطلوب نیست و خواست عمده همکاران این است که حداقل با ضریبی بالغ بر یک و نیم اجرا گردد. دوما مبلغ مورد نظر برای اجرای این قانون را میتوان از محلهایی همچون مالیات، درصد تعلق گرفته به نظام سلامت از قانون هدفمندی یارانهها و سایر موارد اجرا کرد. سوما با توجه به بودجه قابل توجه وزارت بهداشت و درآمدهای اختصاصی این وزارتخانه، میتوان این قانون را به ضرایبی که مورد توافق وزارت بهداشت و همکاران گرامی خواهد بود، از منابع اختصاصی این وزارتخانه اجرا کرد.