ماجرای هک شیطانی تسلا؛ وقتی ایلان ماسک در لبه فروپاشی بود!

ماجرای هک شیطانی تسلا؛ وقتی ایلان ماسک در لبه فروپاشی بود!
هکرهای قوی دنیا به دنبال فرصتند که هر طور که شده راهی به درون سیستم دیجیتال تسلا پیدا کرده و بخشی از ثروتِ آن را به دست بیاورند. اما آیا آنها موفق شده‌اند؟ یا در آینده موفق می‌شوند؟
کد خبر: ۳۷
|
۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

زی‌سان: اگر شما باشید چه می‌کنید؟ یک‌میلیون دلار را می‌گیرید و اسرار شرکتتان را به دست یک هکر می‌سپارید...؟!

به گزارش زی‌سان؛ اَگُرُویچ کریچکوف (agorovich kriechkov)، مرد 27 ساله روسیه‌ای، کسی بود که تلاش کرد شرکت 450 میلیارد دلاری تسلا را هک کند. او که وابسته به یک گروه از هکرهای خطرناک روسی است، نقشه شیطانی‌اش را قدم به قدم پیش برد؛ نقشه‌ای که پس از عملی‌شدن آن، ممکن بود برای همیشه هرج و مرجی وحشتناک در خیابان‌ها راه بیفتد، تسلا برای همیشه ورشکسته شود و از همه مهم‌تر، بزرگترین هک تاریخ اتفاق بیفتد... . بیایید داستان نقشه هک خطرناک تسلا، توسط کریچکوف را با هم بخوانیم.

بیایید پیش از هر چیز ببینیم تسلا از نظر مالی و امنیتی در چه وضعیتی قرار دارد و هکر جوان روسی به دنبال چه بود.

شرکتِ غول پیکر خودروسازی تسلا،  17 سال پیش، یعنی در سال 2003 تاسیس شد. مدیر این شرکت ایلان ماسکِ معروف است؛ شخصی که رسانه‌ها همیشه از او و ثروتش سخن می‌گویند. تسلا به سرعت در حال گسترش است و یکی از تولید کنندگان پیشرو در آمریکاست.

سهام تسلا در یک ژوئیه 2020 یک رکورد جدید را ثبت کرد و از 208 میلیارد دلار هم بالاتر رفت. این اتفاق باعث شد که تسلا بدل به با ارزش ترین شرکت اتومبیل روی کره زمین شود.

برای آنکه بدانید ارزش تسلا چقدر است، باید بگوییم که ثروتِ آن امروز از فیات کرایسلر، فورد، فراری، جنرال موتورز، bmw ، هوندا و فولکس واگن پیشی گرفته است. اما ارزش آن فقط از شرکت‌های خودروسازی بالاتر نیست، بلکه از برندهای معروفی مانند کوکاکولا و دیزنی نیز بالا زده است.

البته تسلا از ابتدا شرکتی نبود که سود به دست آورد، پس از سال‌ها به سود نرسیدن، تسلا بالاخره موفق شد و هر روز ثروتمندتر و بزرگتر شد. به اندازه‌ای که فقط در سه ماهه دوم سال 2020، درآمدی معادل 104 میلیون دلار کسب کرد.

این ارزش بالا، مدت‌هاست که باعث شده هکرها هم به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند. هکرهای قوی دنیا به دنبال فرصتند که هر طور که شده راهی به درون سیستم دیجیتال تسلا پیدا کرده و بخشی از ثروتِ آن را به دست بیاورند. اما آیا آنها موفق شده‌اند؟ یا در آینده موفق می‌شوند؟

اگر تسلا هک شود، موضوع فقط خسارت‌های مالی نیست، بلکه هکرها‌می توانند اسرار تجاری ارزشمند ایلان ماسک را به سرقت ببرند و حتی به سیستم‌های اتوماتیک ماشین‌های خودران نفوذ کنند و یک هرج و مرج مطلق در خیابان‌ها به راه بیاندازند.
 
حالا بیایید به سراغ داستان اَگُرُویچ کریچکوف برویم که تا یک قدمی هکِ تسلا رفت...

هک شرکت تسلا  ایلان ماسک

کریچکوف قصد داشت هر طور شده به ثروت ایلان ماسک و تسلا نفوذ کند و یک شبه میلیونر شود. او از شکستن قوانین فدرال و یا تهدید آمریكایی‌ها برای او در این کار ابایی نداشت.

او كه در یك سندیكای بزرگ جرایم روسی كار می‌كرد، قبلاً طرح حمله خود را تنظیم كرده بود. با پیش‌وپس‌کردنِ همه نقشه‌ها، درنتیجه تصمیم گرفت که از درون به به تسلا نفوذ کند. چطور؟ با استخدام یکی از نیروهای درون سازمانیِ تسلا که مسئول ساخت بدافزار است.

طرح کریچکوف بسیار آسان‌تر از انجام آن بود  و او این را می‌دانست. چرا که تسلا به‌خاطر جدی‌گرفتن امنیتش مشهور است. اسرار تجاری ذخیره شده درون دیوارهای تسلا بسیار ارزشمندند و ایلان ماسک آن‌قدر به این امنیت مطمئن است که گفته هر محقق امنیتی که بتواند مدل سه تسلا را هک کند، به او یک میلیون دلار پول نقد و یک ماشین رایگان می‌دهد!

با همه این‌ها، این شرکت چطور می‌توانست، فردی را که درون سازمان خودش و قبلاً به شبکه دسترسی پیدا کرده است را متوقف کند؟ این درواقع همان تهدید امنیتی بود که به باور هکر روسی، ایلان ماسک نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند و همان‌جایی بود که می‌شد از آن سوءاستفاده کرد.

کریچکوف، یک نقشه حیله‌گرانه برای همکاری با یکی از افراد در تسلا ریخت. او بر این باور بود که بالاخره هرکسی قیمت خودش را دارد. او می‌خواست، پس از دسترسی پیدا کردن به امنیت تسلا، تهدید کند که اسرار شرکت را به صورت آنلاین عمومی و پخش می‌کند، مگر آنکه تسلا با پرداخت پول سنگینی این هک را متوقف کند.

البته این فقط برنامه‌ای برای اجرا بود، کریچکوف نیاز به استفاده از قدرت اقناع داشت تا بتواند راهی برای متقاعدکردن کارمند ناشناس تسلا پیدا کند، تا دسترسی نامحدود به شبکه را برای او فراهم کند. فقط در این صورت بود که او‌می توانست اسناد حساس را بدزدد و سپس به دنبال باج‌خواهی از تسلا برود.

در نهایت در تاریخ 16 ژوئیه ایگور کریچکوف طرح خود را عملی کرد. او اولین تماسش را از طریق واتساپ (whatsapp) با یکی از اعضای درونی تسلا گرفت...

وقتی هکر روسی بالاخره به تسلا نفوذ کرد!

رابطه برقرار شد. هکر روسی یک فرصت کاملا واقعی برای شکستن چارچوب تسلا داشت، فقط باید کارت‌هایش را درست بازی می‌کرد. دو هفته بعد از تماس با فردِ سازمانی تسلا، او در تاریخ 28 ژوئیه سوار پرواز روسیه به نیویورک شد و سپس به سانفرانسیسکو رفت. پس از آن، به نمایندگی هرتز رفت، یک تویوتا کرولا اجاره کرد و برای آنکه بتواند برنامه بدافزار خطرناک را نصب کند، یک سفر 4 ساعته 250 مایلی به سمت نِوادا را پیش گرفت.

بعد از سه روز حضور در آمریکا، کریچکوف دوباره با مرد درون سازمان تماس گرفت. گام مهم بعدی تقویت روابط بود. به همین دلیل او در تعطیلاتِ آخر هفته، در حالی که هیچ تصویری از خودش برای کارمند تسلا به نمایش نگذاشت،  مذاکرات با او را به صورت مجازی آغاز کرد.
سومِ اوت، در نهایت واقعه بزرگ را برای طرف مذاکره آشکار کرد. هکر روسی به مرد داخلی اعتراف کرد که او برای گروهی کار‌می کند که پروژه های ویژه‌ای انجام داده‌اند و حالا هدف بعدی آن‌ها تسلاست.

او گفت حاضر است برای نصب بدافزار بر روی شبکه دیجیتال تسلا، در ابتدا به عنوان پیش‌پرداخت، پانصد هزار دلار بدهد. البته که او می‌دانست غلبه بر امنیت تسلا و این تیم کار آسانی نیست، به همین دلیل سعی کرد کارمند تسلا را فریب دهد که در هر صورت هکرهای روسی حمله به تسلا را آغاز می‌کنند.

اما طرف مقابل، یعنی کارمندِ رده بالای تسلا، کدام را انتخاب کرد؟ یک چمدان پول وسوسه کننده؟ یا گزارش اسناد به اِف بی آی؟

او دومی را انتخاب کرد! و از آن به بعد ورق برگشت و هکر روسی در دامِ او و نیروهای امنیتی اف بی آی افتاد. این مرد به طور مخفیانه در حال ضبط تمام جلساتِ رو در روی بعدی بود و fbi هم در عینِ حال به دنبال کشف یک معدن طلا از اطلاعات میگشت. در نهایت، در یک بازی، مرد درونِ سازمان تسلا به ظاهر با معامله موافقت کرد و قرار شد برای دریافت پول، رهبران باند هک در روسیه با او تماس بگیرند و در ابتدا به او یک بیت‌کوین بدهند.

در نهایت در 21 اوت، fbi مجبور شد وارد عمل شود. کریچکوف به کارمند تسلا گفت که قصد دارد از ایالات متحده خارج شود و وقتی هواپیما به سمت روسیه در حالت پرواز قرار بگیرد، پول برای این کارمند واریز خواهد شد.

عوامل fbi از طریق تلفن با کریچکوف تماس گرفتند، علیرغم تلاش او برای فرار سریع، مأموران پس از یک روز او را دستگیر کردند. این هکر روسی اکنون با حداکثر مجازات، پنج سال زندان و دویست و پنجاه هزار دلار جریمه نقدی روبروست.

به گفته محققان، این اولین طرح کریچکوف نبوده است، قدیمی ترین حمله گروه او، قدمتی در حدودِ سه سال و نیم دارد. کارشناسان می‌گویند دلیلِ دستگیر شدنِ او، طرح ساده‌انگارانه او برای هک تسلا بوده است. در‌حالی‌که هکرها امیدوار بودند 4 میلیون از تسلا اخاذی کنند، روش آن‌ها ناکارآمد ماند.

ایلان ماسک بعد از این اتفاق از FBI و نیروی وفادار شرکتش تشکر کرد.
 
حال ما این سئوال را از شما می‌پرسیم؛  اگر شما جای کارمند تسلا بودید، آیا یک میلیون دلار ‌می‌گرفتید؟ یا دقیقاً همان کاری را‌ می کردید که او کرد؟!

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون