معترضان در بنگلادش کاخ نخست وزیری را اشغال کردند؛ شیخ حسینه استعفا کرد و از کشور گریخت

معترضان در بنگلادش کاخ نخست وزیری را اشغال کردند؛ شیخ حسینه استعفا کرد و از کشور گریخت
شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در پی اعتراضات خونین جاری در این کشور از سمت خود استعفا داد و بنا به گزارش‌ها کشور را ترک کرده است.
کد خبر: ۲۹۵۵۰
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در پی اعتراضات خونین جاری در این کشور از سمت خود استعفا داد و بنا به گزارش‌ها کشور را ترک کرده است.

یک روز پس از کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر در اعتراضات بنگلادش، هزاران نفر از معترضان در روز دوشنبه ۵ اوت (۱۵ مرداد) بنا به فراخوان قبلی به خیابان آمده و پس از یورش به کاخ نخست وزیری در داکا، آن را اشغال کردند.

تصاویر تلویزیونی منتشر شده، شمار زیادی از معترضان حاضر در محل اقامت شیخ حسینه را نشان می‌دهد که در حال غارت و تخریب اشیا موجود در این مکان هستند.

خبر فرار نخست وزیر بنگلادش از سوی فرمانده ارتش این کشور اعلام و تایید شده است؛ ژنرال وقرالزمان ضمن اعلام این مطلب در یک نطق تلویزیونی تصریح کرد که مذاکرات برای تشکیل یک دولت موقت و انتقالی درحال انجام است.

از سوی دیگر برخی منابع خبری هندوستان را مقصد شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش پس از فرار از این کشور اعلام کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به نخست وزیر مستعفی بنگلادش به فرانس‌پرس گفت که شیخ حسینه به همراه خواهرش اقامتگاه رسمی نخست وزیر را ترک کرده‌اند.

به گفته این منبع، خانم حسینه ظاهرا قصد داشته پیش از ترک کشور سخنانی را ضبط و منتشر کند، اما فرصتی برای‌ای کار پیدا نکرده است.

بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاری فرانسه از پلیس و منابع بیمارستانی در بنگلادش دریافت کرده، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در ماه ژوئیه تاکنون دست کم ۳۰۰ نفر از شهروندان معترض جان خود را از دست داده‌اند.

اعتراض به سهمیه‌های وضع شده در مشاغل دولتی منشا اصلی ناآرامی‌های اخیر در بنگلادش بود که پس از شدت گرفتن، به یک کارزار گسترده نافرمانی مدنی تبدیل شد.

معترضان در بنگلادش کاخ نخست وزیری را اشغال کردند؛ شیخ حسینه استعفا کرد و از کشور گریخت

قطع اینترنت و مقررات منع رفت و آمد

بر اساس گزارش منابع خبری، دسترسی به اینترنت به‌طور گسترده در روز دوشنبه در بنگلادش دچار مشکل شده و مقامات نظامی به مدت سه روز مقررات منع رفت و آمد وضع کرده‌اند.

علاوه بر اختلال در وضعیت اینترنت همچنین بسیاری از مشاغل دست از کار کشیده و حدود ۳ هزار و پانصد کارخانه تعطیل شده‌اند.

نخست وزیر بنگلادش در حالی از کشور گریخته که درگیری‌های روز گذشته میان مخالفان شیخ حسینه، نیرو‌های امنیتی و حامیان حزب حاکم دست‌کم ۹۴ کشته در سراسر کشوربه جا گذاشت.

این بالاترین تعداد تلفات در یک روز از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در یک ماه گذشته بود. کشور مسلمان‌نشین بنگلادش با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری همچنین بواسطه بحران شدید بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، شاهد اعتراضات دانشجویی است.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی به شدت نسبت به وضع امتیازات ویژه برای افراد نزدیک به حکومت به منظور تصدی مشاغل دولتی معترضند.

به گفته سخنگوی پلیس بنگلادش، دست کم ۱۴ نفر از کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را اعضای پلیس و نیرو‌های امنیتی این کشور تشکیل می‌دهند.

اعتراض کنندگان و حامیان دولت که دو گروه رقیب در این ناآرامی‌ها را تشکیل می‌دهند پیش‌تر بار‌ها با استفاده از چوب و سلاح سرد به یکدیگر حمله کرده و در این میان نیرو‌های امنیتی نیز برای برخورد با شورشیان از گلوله‌های واقعی استفاده کرده است.

پلیس پیش از این اعلام کرده بود که در حمله شورشیان به یک کلانتری در شمال شرق بنگلادش دست کم ۱۱ مامور پلیس کشته شدند.

شیخ حسینه از اوایل ژوئیه گذشته، زمان آغاز اعتراضات سراسری علیه دولت تلاش کرد تا با سرکوب معترضان به این اعتراضات پایان دهد.

او، اما در نهایت یک روز پس از خونین‌ترین سرکوب اعتراضات که نزدیک به ۱۰۰ کشته به جا گذاشت مجبور به فرار از کشور شد.

ژنرال وقرالزمان، رئیس ارتش بنگلادش، روز دوشنبه در حالی که با لباس نظامی در تلویزیون سخنرانی می‌کرد، گفت: «کشور آسیب زیادی دیده است، اقتصاد ضربه خورده و افراد زیادی کشته شده‌اند؛ وقت آن رسیده است که خشونت‌ها متوقف شود.»

وی با ابراز امیدواری از اینکه پس از سخنانش وضعیت کشور آرام شود، افزود که با رئیس‌جمهوری در مورد تشکیل یک دولت موقت گفتگو خواهد کرد.

فرمانده ارتش بنگلادش همچنین یادآور شد که با کلیه احزاب اصلی مخالف و اعضای جامعه مدنی به جز حزب عوامی لیگ به رهبری شیخ حسینه در این خصوص گفتگو کرده است.

منبع: یورونیوز

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون