همه چیز درباره فیلم کمدی دیدی ۲۰۲۴ Dìdi

همه چیز درباره فیلم کمدی دیدی ۲۰۲۴ Dìdi
Dìdi یا دیدی یک کمدی خانوادگی آمریکایی است که توانست در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۴ جایزه تماشاگران و جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد.
کد خبر: ۳۴۱۲۷
|
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

زیسان: فیلم «Dìdi /دیدی» یک کمدی خانوادگی آمریکایی است که در سال ۲۰۲۴ به کارگردانی و نویسندگی شان وانگ ساخته شده است. اولین تجربه کارگردانی شان وانگ، «دیدی» یک کمدی-درام درباره بلوغ است که حول یک پسربچه سیزده ساله تایوانی-آمریکایی به نام کریس (ایزاک وانگ) می‌چرخد. فیلم «دیدی» با تمرکز بر داستانی نیمه‌اتوبیوگرافیک از دوران نوجوانی، به بررسی روابط خانوادگی و تجربیات نوجوانی می‌پردازد.

فیلم «دیدی» روایت گر زندگی کریس وانگ، پسر نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که با مادر، مادربزرگ و خواهرش در فرمونت، کالیفرنیا زندگی می‌کند. پدر کریس برای تأمین خانواده در تایوان زندگی می‌کند و این موضوع باعث ایجاد چالش‌هایی در خانواده می‌شود. کریس که با خواهر بزرگ‌ترش ویویان درگیری‌های زیادی دارد، با دوستانش فهد و سوپ ویدئو‌های یوتیوبی می‌سازد.

فیلم دیدی ۲۰۲۴ Dìdi

بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره فیلم «انواع مهربانی Kinds of Kindness»

کریس به تازگی با دختری به نام مادی آشنا می‌شود و رابطه‌ی احساسی‌اش با او در اینترنت شروع می‌شود. اما در اولین قرار عاشقانه‌شان، او به‌واسطه‌ی گفتار مادی درباره جذابیتش «برای یک آسیایی»، احساس ناراحتی و شرمساری می‌کند. این مسئله باعث مسدود کردن مادی در فضای مجازی می‌شود و کریس را در موقعیت‌های اجتماعی دچار مشکلاتی می‌کند.

در همین حال، مادر کریس، چونگسینگ، با مادربزرگ خانواده نای نای درباره روش‌های تربیتی و غیبت شوهرش مشاجره می‌کند. این بحث‌ها در خانواده تنش ایجاد می‌کند. کریس نیز از طریق دوستان جدیدش به جمع اسکیت‌بوردباز‌ها وارد می‌شود و تجربه‌های تازه‌ای را پشت سر می‌گذارد.

فیلم دیدی ۲۰۲۴ Dìdi

در نهایت، ویویان به دانشگاه می‌رود و پیش از ترک خانواده، با کریس آشتی می‌کند. کریس نیز تلاش می‌کند روابطش با دوستان و خانواده را بهبود ببخشد. با ورود به دبیرستان، او سعی می‌کند با مادی آشتی کند و به باشگاه هنر‌های تجسمی می‌پیوندد.

این فیلم در جشنواره ساندنس ۲۰۲۴ برنده یکی از جوایز مهم تماشاگران شد. داستان «دیدی» در سال ۲۰۰۸ می‌گذرد و با بازی تحسین‌برانگیز جوآن چن در نقش مادر کریس، به دلیل تصویری که از تجربه بزرگ شدن در اینترنت به نمایش می‌گذارد، مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره مینی سریال اتاق شلوغ The Crowded Room

فیلم «دیدی» با استقبال مثبت منتقدان روبه‌رو شد و توانست امتیاز بالایی در Rotten Tomatoes و Metacritic به دست آورد. «دیدی» سعی می‌کند با نگاهی طنز به مشکلات نوجوانی سرک بکشد و آن را واکاوی کند. پسری از خانواده‌ای تایوانی و ساکن آمریکا که کشمش‌های مختلفی با افراده خانواده، دوستانش، فضای آنلاین تازه پا گرفته و .. دارد. همگی این چالش‌ها که از تجربه‌ی زیسته‌ی خود کارگردان فیلم ریشه می‌گیرد، باعث می‌شود هم بخندید و هم درباره‌ی آن‌ها کمی تامل کنید.

فیلم دیدی ۲۰۲۴ Dìdi


آدریان هورتون در نقدی که برای گاردین نوشته، «دیدی» را «به آسانی یکی از بهترین و روان‌ترین فیلم‌هایی که درباره تجربه بزرگ شدن بچه در عصر اینترنت ساخته شده است» توصیف کرده است. او فیلم را با کلاس هشتم (۲۰۱۸) مقایسه کرده و آن را اثری روشنگر در این زمینه دانست. فیلم از لحاظ احساسی توانسته است با ترکیب کمدی و درام، مخاطب را درگیر کند و به نمایش رابطه‌های پیچیده خانوادگی و چالش‌های دوران نوجوانی بپردازد.

اسکات فیلیپس در نقدش برای نشریه فوربس بازی بازیگران را تحسین کرده و نوشته است: «اگر بگوییم «دیدی» از این فیلم‌های حال‌خوب‌کن است، آن را دست‌کم گرفته‌ایم. فیلم هرگز مخاطب را بازی نمی‌دهد، اما مقادیر زیادی کمدی دارد تا بتواند موضوعات سنگینش را تلطیف کند. شبیه زندگی واقعی است، میان تمام چالش‌ها و مشکلات زندگی واقعی به دنبال طنز و شادی است.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: